7. november 2010

Ukas foto (45)

Torill beskriver fotoet sitt slik:
"Dette bildet er blitt tatt med speilreflekskamera en dag med mye sol og varme. Idéen med dette bildet var å få fram en følelse. Bildet er et utsnitt av et større motiv med mye bakgrunn. Jeg har skjært det slik at jentas ansikt er plassert i interessepunktet, og derfor dras øynene dine dit først. Dessuten blir hele jenta et blikkfang på grunn av lys-mørk kontrasten som oppstår mellom den lyse jenta og den mørke bakgrunnen. Jenta ble bedt om å ha et litt drømmmende, tenkende uttrykk i ansiktet og også holdningen og måten hun står på gjør at bildet føles rolig og melankolsk. Denne roen som er over bildet gir meg følelsen jeg får av malerier av Monet. Jeg har gjort svært lite med dette bildet. Jeg har justert kontrasten med curvesfunksjonen, og gjort skyggene særlig mørke i steinveggen bak ved bruk av Burn Tool. Her lærte jeg at avstanden mellom objekt og bakgrunn kan ha mye å si for hvordan lyset blir. Bakgrunnen er svært mørk fordi den ligger i dyp skygge, mens jenta er opplyst."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar